Meny
Index

Programdata


 
Öppna "Inställningar".
 
 
Klicka på fliken "Programdata".
 
Listan Varugrupp.
Klicka på fliken "Varugrupp".
Listan Varugrupp används för att lägga artiklar i grupper så att det ska vara enklare att hitta en speciell artikel. Ju flera grupper du kan lägga in desto bättre blir ditt artikelregister. I varje varugrupp kan lägga in kontonr. och momskontonr. för att få grupperna fördelade på olika konton till bokföringen.
Du kan lägga till/ta bort/redigera Varugrupp med de tre knapparna längst ned på sidan.
 
Listan Lager ID.
Klicka på fliken "Lager ID".
Listan Lager ID kan användas till att identifiera i viss lagerplats.
Du kan lägga till/ta bort/redigera Lager ID med de tre knapparna längst ned på sidan.
 
Listan Leveranssätt.
Klicka på fliken "Leveranssätt".
Listan Leveranssätt används för att snabbt kunna lägga in ett leveranssätt när ordern iordningsställs.
Du kan lägga till/ta bort/redigera Leveransätt med de tre knapparna längst ned på sidan.
 
Listan Leveransvillkor.
Klicka på fliken "Leveransvillkor".
Listan Leveransvillkor används för att snabbt kunna lägga in ett leveransvillkor när ordern iordningsställs.
Du kan lägga till/ta bort/redigera Leveransvillkor med de tre knapparna längst ned på sidan.
 
Listan Ordertyp.
Klicka på fliken "Ordertyp".
Listan Ordertyp används för att snabbt kunna lägga in ett ordertyp när ordern iordningsställs.
Du kan lägga till/ta bort/redigera Ordertyp med de tre knapparna längst ned på sidan.
 
Listan Valuta.
Klicka på fliken "Valuta".
Listan Valuta kan du använda om du fakturerar med olika valutor. Du kan lägga till/ta bort/redigera Valuta med de tre knapparna längst ned på sidan.Lägg till alla valutor som du använder och ange de rätta kurserna för resp. valuta. Om du lägger in SEK (Svenska enkronor) anger du kurs 1.
Om du klickar på knappen "Öppna websida med valutakurser" öppnas en Internetsida med aktuella valutakurser. Du kan själv ändra till valfri sida som ska öppnas när du klickar på knappen. Detta gör du på fliken "Företag" i rutan "Övrigt".
 
Listan Dokumentspråk.
Klicka på fliken "Dokumentspråk".
Listan Dokumentspråk används för att byta språk på alla dokument som skickas till kunder i fall kunden skulle vara från något annat land. Du kan redigera all text direkt i tabellen genom att sätta markören i önskad ruta och sedan trycka på Enter eller dubbelklicka direkt i rutan. Vill du lägga till ett nytt språk klickar du på knappen "Nytt språk" och anger ett språknamn i dialogen som visas. Därefter måste du fylla i alla raderna i den nya kolumnen med ditt nya språk för att språket ska gå att använda.
Du kan ta bort ett språk (Inte Svenska eller Engelska) genom att klicka på knappen "Ta bort språk" och sedan ange språknamn i dialogen som visas. Hjälp om språk.
 
Spara PDF-filer.
Klicka på fliken "Spara PDF-filer".
På denna sida kan du välja var PDF-filer ska sparas. Det kan vara praktiskt att ha en mapp för fakturor, en för orderregistrering och så vidare.
Klicka på knappen "Välj mapp" till höger om varje ruta för att välja var du vill spara PDF-filerna.
 
E-Post meddelande.
Klicka på fliken "E-Post meddelande".
Här kan du skriva in ämne samt meddelande som skickas till kunden när du skickar offerter, orderbekräftelser, fakturor eller påminnelse med e-post.
 
Kontoplan.
Klicka på fliken "Kontoplan".
Här kan du se kontobasplanen om den är importerad. Om den är tom, eller om du vill uppdatera till den senaste basplanen, kan du se hur en import går till i avsnittet Kontoplan.
Om du markerar en huvudgrupp i den översta tabellen så visas alla undergrupper i den nedersta tabellen som tillhör den markerade huvudgruppen.
 
Extra huvudgrupper.
Om du vill lägga till flera huvudgrupper utöver "Produkt", "Tjänst", "VMB" och "Presentkort" så kan du göra detta på fliken "Extra huvudgrupper". Du kan även redigera eller radera befintliga huvudgrupper här. Se avsnittet Huvudgrupper.