Klicka i menyn enligt nedanstående bild.
En dialog med inställningar visas.
Klicka på fliken "Databasadministration".
Backup.
Klicka på fliken "Backup".
Här kan du ta en backup på hela databasen samt ställa in om du vill att programmet ska ta automatiska backuper.
Du kan välja om programmet ska ta backup vid varje uppstart och/eller om programmet ska ta backup varje timme som det är igång.
Välj först var du vill spara dina backupper genom att klicka på den lilla gula knappen "Välj backupmapp" till höger om den vita textrutan.
Återställning.
Klicka på fliken "Återställning".
Här kan du återställa din databas från en backup.
-
1. Klicka på den lilla gula knappen "Välj backupdatabas" till höger om den vita textrutan.
-
2. Välj backupdatabas i dialogen som visas.
-
3. Klicka på knappen "Återställ".
Nytt företag/Öppna databas.
Klicka på fliken "Nytt företag/Öppna databas".
Här kan skapa en nytt företag genom att först fylla i alla företagsuppgifterna och sedan klicka på knappen "Skapa nytt företag".
Du kan öppna en annan databas genom att klicka på knappen "Öppna databas" och sedan välja databas i dialogen som visas. Denna funktion kan användas för att öppna samma databas i flera datorer som ligger i ett nätverk.
Användare.
Klicka på fliken "Användare".
Här kan du lägga in nya användare, ta bort användare, ändra lösenord, ändra rättigheter.
Lägga till en ny användare.
-
1. Skriv in namn i rutan "Namn".
-
2. Ange lösenord i rutan "Lösenord".
-
3. Repetera lösenord i rutan "Repetera lösenord".
-
4. Välj om användaren ska ha administratörrättigheter eller inte.
-
5. Välj om användaren ska loggas in automatiskt vid start av programmet.
-
6. Klicka på knappen "Lägg in ny användare".
Byta lösenord.
-
1. Välj användare i den vänstra listan med användare.
-
2. Skriv in det nuvarande lösenordet i rutan "Nuvarande lösenord".
-
3. Skriv det nya lösenordet i rutan "Lösenord".
-
4. Repetera det nya lösenordet i rutan "Repetera lösenord".
-
5. Klicka på knappen "Nytt lösenord".
Byta användarnamn.
-
1. Välj användare i den vänstra listan med användare.
-
2. Skriv in det nuvarande lösenordet i rutan "Nuvarande lösenord".
-
3. Skriv det nya användarnamnet i rutan "Namn".
-
4. Klicka på knappen "Byt användarnamn".
Ändra administratörrättighet.
-
1. Välj användare i den vänstra listan med användare.
-
2. Skriv in det nuvarande lösenordet i rutan "Nuvarande lösenord".
-
3. Markera eller avmarkera kryssrutan "Administratörrättighet" beroende på om du vill aktivera eller avaktivera rättigheten.
Ändra automatisk inloggning.
-
1. Välj användare i den vänstra listan med användare.
-
2. Skriv in det nuvarande lösenordet i rutan "Nuvarande lösenord".
-
3. Markera eller avmarkera kryssrutan "Logga in automatiskt" beroende på om du vill aktivera eller avaktivera inloggningen.
Ta bort användare.
-
1. Välj användare i den vänstra listan med användare.
-
2. Skriv in det nuvarande lösenordet i rutan "Nuvarande lösenord".
-
3. Klicka på knappen "Ta bort användare".