<TODO>: Ändra sidfotens innehåll i Dr.Explain-meny Alternativ : Projektinställningar : HTML (CHM)-export: Inställningar för HTML-mall och layout
Viktigt om KassaPro/KassaLit
För att kassaregistret KassaPro/KassaLit ska fungera riktigt och användas enligt Skatteverkets föreskrifter så finns här vissa grundregler som gäller.
1. Affärsidkaren/användaren som ska använda KassaPro/KassaLit är enligt Skatteverkets föreskrifter skyldig till att läsa igenom manualen till kassaregistret för att sätta sig in i alla funktionerna samt se till att all personal som ska använda kassaregistret lär sig att hantera det. Om något är oklart så kan supporten kontaktas för att reda ut eventuella problem med hanteringen av kassaregistret.
2.KassaPro/KassaLit får inte användas på ett sätt som strider mot Skatteverkets föreskrifter. Därför är all personal som ska hantera KassaPro/KassaLit skyldiga till att läsa igenom Skatteverkets föreskrifter för kassaregister för att kunna hantera kassaregistret på ett korrekt vis. OBS KassaLit omfattas inte av kassalagen på samma vis som KassaPro.
3. KassaPro/KassaLit använder en databas för att lagra alla nödvändiga data, men en databas ger aldrig 100 % säkerhet för datalagring så backuper är därför nödvändiga. Gör minst en backup varje dag antingen manuellt eller ställ in den automatiska funktionen till att utföra minst en backup varje dag. Hur detta görs kan du läsa i avsnittet Databasadministration. OBS Programutvecklarna ansvarar inte för förlorade data vilket kan inträffa vid följande problem: Fel i Windowssystemet, Användarfel, Programfel som kan uppstå. Därför är regelbundna backuper livsviktiga för all data till kassaregistret. Affärsidkaren eller användaren av KassaPro/KassaLit ansvarar för att alla backuper utförs och lagras på ett säkert sätt och affärsidkaren eller användaren ansvarar för att regelbundet kontrollera att backupfilerna finns på plats där de är gjorda. OBS. Vissa antivirusprogram eller andra skyddsprogram kan reagera negativt på databasen och betrakta den som något virus och radera eller skada innehållet i den. Därför rekommenderas det att undanta mappen med databasen/backupen från alla skyddsprogram som söker efter virus eller liknande.
4. KassaPro/KassaLit är noggrant funktionstestat och fungerar riktigt i svenska versioner av Windows 7, Windows 8 eller 8.1, Windows 10 samt Windows 11 men detta ger inga garantier för att det inte kan uppstå plötsliga tillfälliga programfel/låsningar som kräver att programmet startas om och efter omstart fungerar det i regel riktigt igen, men om användaren fortsätter att köra programmet efter att ett tillfälligt fel har uppstått så kan allvarliga databasfel inträffa. Därför är det viktigt att programmet omstartas om ett tillfälligt fel har visat sig. Tillfälliga programfel kan orsakas av följande faktorer: oupptäckta buggar i programmet (åtgärdas omgående av oss om de upptäcks), Windows systemfel eller felaktigt handhavande av användaren. OBS Vi ger ingen support om programmet körs i andra operativsystem än svenska versioner av Windows 7, Windows 8 eller 8.1, Windows 10, Windows 11.
5. Demoversionen är till för att du ska kunna testa programmet helt gratis i 30 dagar för att själv se om programmet uppfyller dina önskemål samt att kontrollera att programmet verkligen fungerar i ditt operativsystem som vi tyvärr inte kan garantera eftersom datorer och system kan vara olika konfigurerade. Fungerar programmet felfritt under de 30 testdagarna så fungerar det sannolikt i ditt operativsystem.
6. För att KassaPro ska vara godkänt att användas enligt Skatteverkets föreskrifter så måste följande fungerande hårdvara vara anslutet till datorn där KassaPro körs: En CleanCash kontrollbox typ A eller CF, en kvittoskrivare. OBS. Punkt 6 gäller inte KassaLit.